Een pronkstuk als symbool: dat levert wendbare professionals op

Vooroplopen in plaats van achter de muziek aan hobbelen. De Koningsacademie haalt in het bedrijfsleven de behoeftes op die er leven op het gebied van bijscholing en vertaalt die vervolgens naar een passend programma voor de werknemers.

20251010_RB-kw1c_Fotografie_Jules_van_Iperen_009.jpg 20251010_RB-kw1c_Fotografie_Jules_van_Iperen_009.jpg

In niets verschilt de praktijkruimte Mobiliteit & Logistiek van het Koning Willem I College van een echte garage. Alle benodigde gereedschappen zijn aanwezig en tientallen vrachtwagens en auto’s staan klaar om dienst te doen als studieobject. Een van de pronkstukken is een Hyundai ix35 – met kentekenplaat KW1C 5 – die door waterstof wordt aangedreven. ‘Via een brandstofcel wordt waterstof omgezet in elektrische energie, waardoor de elektromotoren worden aangedreven,’ vertelt Rob Josten (58), onderwijsmanager Mobiliteit. ‘Om met die auto te werken, hebben we een antistatische vloer nodig en een sensor die om je heen hangt. Vanwege de veiligheid, omdat je waterstof niet ziet en ruikt. Allemaal nodig om studenten te kunnen laten zien en mee te geven dat dit gereedschappen zijn die je nodig hebt, mocht je in de praktijk met een waterstofauto te maken krijgen.’ De waterstofauto is onderdeel van het Europese project Auto CoVE 2.0, waarbij zeven landen meedoen: Duitsland, Frankrijk, Turkije, Estland, Litouwen, Finland en Nederland. ‘Ieder land heeft zijn eigen domein. In Duitsland draait het bijvoorbeeld om accutechnologie, in Nederland staat waterstof centraal. De bedoeling is dat ieder land lesstof ontwikkelt,’ zegt Rob. ‘Dat komt daarna in een digitale leeromgeving voor heel Europa, en is vijf jaar lang gratis beschikbaar.’ In Den Bosch verdiepten enkele docenten zich in de materie en vertaalden dat naar opdrachten. ‘Een goed voorbeeld waarmee we laten zien dat we vooruitlopend en up-to-date zijn. Die waterstofauto staat symbool voor hoe vooruitstrevend we zijn,’ zegt Mariëlle van Geffen-Dirks (44), projectleider cursus & training. ‘Voorheen was de praktijk dat we vijf jaar achter de techniek aan liepen,’ zegt Rob. ‘Dat proberen we nu om te draaien.’

Behoeftes ophalen

Het past ook bij de gedachte van LLO, wat staat voor Leven Lang Ontwikkelen. ‘Voor de groep werkenden en werkzoekenden die hier terechtkomt, hebben we de Koningsacademie opgezet,’ zegt Sandra Beunes (54), directeur van de Koningsacademie. ‘Daar gaat het er anders aan toe dan bij andere onderwijsafdelingen. We kijken naar wat er speelt in de markt en welke trends en ontwikkelingen we moeten oppakken. Onze accountmanagers gaan bij bedrijven langs om die behoeftes op te halen. Zo weten we wat er nodig is om medewerkers hun werk goed te laten doen en welke vaardigheden moeten worden bijgeleerd. Nadat die informatie is opgehaald, stellen we samen met de specifieke onderwijsafdelingen een passend programma samen. Dat zijn kortlopende trajecten, vaak tussen de zeven en tien dagdelen. Heel anders dan bij een reguliere opleiding.’

20251010_RB-kw1c_Fotografie_Jules_van_Iperen_001.jpg

Sneller productief

Het LLO-traject wordt gevolgd door mensen die hun kennis en vaardigheden willen opfrissen, zoals auto-, schade- en bedrijfswagenmonteurs. ‘Technische specialisten,’ zegt Rob. ‘Het vak is de laatste jaren enorm veranderd. Er zijn nieuwe technieken bijgekomen en de werkplaats staat onder druk.’ ‘Uit contacten met het bedrijfsleven blijkt dat mensen behoefte hebben aan kortlopend, praktisch onderwijs. Bijvoorbeeld mbo-certificaten. Daarbij leren mensen een onderdeel van een bepaalde opleiding, kunnen ze dat gedeelte van het werk al uitvoeren en zijn ze sneller productief,’ zegt Mariëlle. ‘Bedrijven hebben zelf geen tijd om jonge werknemers jarenlang te begeleiden, dus leggen ze dat graag neer bij een partner zoals wij,’ zegt Rob.

Generatieverschillen

Daarbij gaat het niet alleen over de technische aspecten van het vak. ‘Het gaat om hard skills en soft skills. Mensen die al jaren aan het werk zijn en gevraagd worden om nieuwe collega’s of studenten te begeleiden, maar die vaardigheden nooit hebben aangeleerd,’ vertelt Mariëlle. ‘Wij leren ze hoe om te gaan met feedback en coachen, en hoe dat goed over te brengen, terwijl er soms ook generatieverschillen zijn.’ ‘Dan wordt er bijvoorbeeld iets uitgelegd over communicatie, met een opdracht die op het werk uitgevoerd moet worden,’ zegt Rob. ‘Zoals iemand feedback geven zonder dat diegene daar boos om wordt.’ ‘In ons aanbod zit een combinatie van die technische en sociale elementen. Daar maken we maatwerk van,’ vult Sandra aan. ‘Voor mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen,’ zegt Mariëlle. ‘Voor bedrijven die hun monteursteam verder willen helpen en een begeleidende, verantwoordelijke of leidinggevende functie willen geven. Dat kunnen ook klant specifieke trajecten zijn. We zijn als Koningsacademie nu drie jaar bezig, en we zien dat de samenwerking met de onderwijsafdelingen steeds beter wordt.’

20251010_RB-kw1c_Fotografie_Jules_van_Iperen_013.jpg

Niet gewend

Dat levert, zoals ze het bij de Koningsacademie noemen, wendbare professionals op. ‘We hebben overeenkomsten met een aantal auto- en truckmerken,’ zegt Rob. ‘Jaarlijks bedienen we 4000 volwassenen die een kort traject volgen. De techniekbranche neemt daar zo’n 40 procent van voor zijn rekening. En dat aantal blijft alleen maar groeien,’ besluit Sandra. ‘Bedrijven denken vaak nog aan particuliere opleidingen of andere organisaties en zijn niet gewend dat wij dit als mbo ook heel goed kunnen. Mensen kunnen hier hun hele loopbaan terecht om te leren wat ze op dat moment nodig hebben.’ 


  • Deel deze pagina op
Copyright Koning Willem I College 2025