Wat gebeurt er als een zorgorganisatie en een onderwijsinstelling de handen ineenslaan en een leertraject ontwikkelen dat volledig aansluit op de dagelijkse praktijk? Het antwoord: een krachtige samenwerking waarin medewerkers groeien, organisaties versterken en het onderwijs écht aansluit op de werkvloer. Het traject is uniek door de stapeling van certificaten. Deelnemers starten met een afgebakend pakket van 28 bijeenkomsten en ronden al snel hun eerste certificaat af. Dit maakt het onderwijs overzichtelijk, geeft deelnemers direct meer zelfvertrouwen én zorgt voor een bredere inzetbaarheid op de werkvloer. Vanuit die basis kunnen zij doorgroeien met drie extra certificaten en zo hun persoonlijk ontwikkelpad verder vormgeven.
Bij zorgorganisatie BrabantZorg ontstond de wens om medewerkers in de functie Helpende Plus – met veel ervaring, maar zonder niveau 3-diploma – extra bevoegdheden en verantwoordelijkheden te geven. Samen met de Koningsacademie van het Koning Willem I College werd daarom een maatwerktraject opgezet voor de functie van Deskundig Ondersteuner. Een traject dat direct aansluit op de kennis en ervaring van de deelnemers én tegelijkertijd bijdraagt aan de kwaliteit van zorg én het werkplezier.
Jeffrey en Rianne werken allebei in de nachtdienst bij BrabantZorg op locatie Sint Jan in Uden en zijn twee van de zeventien deelnemers aan het traject. “Wat ik leer, kan ik direct toepassen,” vertelt Jeffrey. “Het gaat niet alleen om wat je doet, maar vooral om hoe je het doet. We krijgen handvatten om beter om te gaan met de complexiteit van de zorg: observeren, communiceren, inschattingen maken. In de nachtdienst werk je vaak zelfstandig, dus het is belangrijk om zeker te zijn van je handelen.”
Wat dit traject bijzonder maakt, is de manier waarop het is opgebouwd. Deelnemers starten met één certificaat en ervaren al in de eerste weken dat ze iets hebben afgerond. Dit stimuleert het zelfvertrouwen en maakt dat zij direct breder inzetbaar zijn. Vervolgens gaan ze verder met de andere drie certificaten, die integraal worden aangeboden. Zo ontstaat een persoonlijk ontwikkelpad dat goed te combineren is met werk en privé.
Jeffrey vult aan: “We hebben één keer per week les in een ruimte op het Koning Willem I College, met een docent die veel praktijkervaring heeft. Het is heel fijn dat alles wordt afgestemd op onze situatie.”
Die docent is Rick Coomans. Hij is betrokken bij de uitvoering van het traject. “We bouwen voort op wat deze mensen al kunnen en weten,” zegt hij. “Ze hebben jarenlange ervaring, en die gebruiken we als startpunt. Elke les eindigt met de vraag: wat neem jij mee naar je werkplek? Die koppeling maakt het leren betekenisvol.”
Ook de inhoud van de lessen sluit aan bij wat nodig is in de zorgpraktijk. “We krijgen les in verpleegtechnische handelingen, maar ook in communicatie, omgaan met onbegrepen gedrag en observeren en rapporteren,” vertelt Rianne. “Het is een mooie mix van theorie en praktijk, en dat maakt het waardevol.” Er is ook veel aandacht voor dragende vaardigheden zoals zelfreflectie, ondernemendheid en wendbaarheid, en voor verbindende vaardigheden zoals samenwerken en communiceren. Juist die combinatie maakt het onderwijs zo relevant in de huidige, complexe zorgpraktijk.
De start van het traject was voor beiden best spannend. “Ik dacht eerst: kan ik dit wel? Het is toch weer studeren, huiswerk maken, opdrachten inleveren,” zegt Rianne. “Maar ik ben blij dat ik het toch heb aangedurfd. Het geeft me een goed gevoel om mezelf te blijven ontwikkelen.” Jeffrey herkent dat: “Ik had nooit gedacht dat ik op mijn leeftijd nog in een klas zou zitten. Maar doordat het allemaal zo praktijkgericht is, voel ik me er thuis in. En ik merk dat ik meer kan dan ik dacht.”
Het helpt dat het traject duidelijk en haalbaar is opgezet: het bestaat uit 28 bijeenkomsten in één schooljaar. Bovendien is er bewust een uitstapmoment ingebouwd: wie na het eerste certificaat merkt dat het traject (nog) niet past, kan op dat moment afronden met een erkend bewijs. Tegelijkertijd laat de ervaring zien dat deelnemers, zodra ze eenmaal beginnen, juist gemotiveerd raken om door te leren en het hele traject af te ronden. Ook bieden deze behaalde certificaten vrijstelling om vervolgens door te stromen naar de volledige verzorgende IG opleiding.
Het feit dat het traject in kleine stappen en op maat wordt aangeboden, maakt dat deelnemers gaandeweg groeien. “Je merkt dat je handiger wordt in het lezen van situaties, beter kunt rapporteren en sneller verbanden legt,” aldus Rianne. “Ook heb ik geleerd hoe belangrijk het is om goed te observeren en kleine signalen bij bewoners op te pikken.” Rick voegt toe: “Juist omdat deze deelnemers al zoveel praktijkervaring hebben, zie je dat ze snel stappen maken zodra ze handvatten krijgen. Het zelfvertrouwen groeit zichtbaar.”
De onderlinge sfeer in de groep helpt daarbij. “We zitten in een hechte groep. Je leert van elkaar en voelt je verbonden,” vertelt Rianne. Jeffrey: “We motiveren elkaar, ook als het even lastig is. En we krijgen goede begeleiding vanuit BrabantZorg. Je merkt dat ze het belangrijk vinden dat we een goede leerervaring hebben.”
Rick ziet dat ook terug tijdens de lessen. “Deze groep is betrokken, leergierig en open. Dat maakt het lesgeven inspirerend. We hebben veel gesprekken over praktijkvoorbeelden, en dan zie je dat de deelnemers van elkaar leren. Dat is precies wat we met het onderwijs willen bereiken: leren op maat, in verbinding.”
De samenwerking tussen BrabantZorg en de Koningsacademie is een mooi voorbeeld van hoe Leven Lang Ontwikkelen in de praktijk werkt. “We laten zien dat doorleren niet betekent dat je terug de schoolbanken in moet,” aldus Rick. “Het kan ook gewoon ín je werk, in jouw tempo, op jouw niveau. Wat nodig is, is een werkgever die het mogelijk maakt en een onderwijsinstelling die meedenkt – en maatwerk biedt.”
De Koningsacademie laat met dit traject zien hoe flexibel scholing kan worden ingericht. Voor sommige medewerkers is een volledige opleiding passend, anderen hebben juist baat bij een stapeling van certificaten, losse modules of een microcredential. Zo ontstaat voor iedere deelnemer een persoonlijk pad, en voor iedere organisatie een oplossing die aansluit bij de praktijk.
Het traject met BrabantZorg is een inspirerend voorbeeld, maar zeker ook breder toepasbaar. Dankzij de modulaire opbouw en meerdere instapmomenten kunnen ook andere zorgorganisaties medewerkers laten aansluiten. Daarmee wordt niet alleen geïnvesteerd in individuele groei, maar ook in het versterken van de zorg in de regio.
Wij gaan graag met je in gesprek. Kijk op www.koningsacademie.nl voor meer informatie en onze contactgegevens.